مجله ساج دریل

مجله ساج دریل محلی برای اشتراک اطلاعات دانش فنی و اخبار مرتبط با حوزه حفاری، کرگیری و نمونه برداری از سنگ در معادن می باشد

راهنمای خرید دستگاه کرگیری قابل حمل

کر گیری سنگ چیست؟

نمونه های کرگیری شده به وسیله دستگاه کرگیری قابل حمل ساج
دریل

به فرآیند برش سنگ به شکل گرد و نمونه برداری از عمق سنگ عملیات کرگیری گفته میشود که نمونه بدست آمده جهت بررسی، از جهات مختلف از جمله، برآورد میزان ذخیره موجود در معدن و نیز انجام آزمایشات برای تعیین درجه سختی، نوع کانی، میزان تخلل موجود و ....بکار میرود که منجر به تصمیم گیری در مورد ادامه کار و نیز سرمایه گذاری یا عدم آن را در پی خواهد داشت.

دستگاه کرگیری سنگ چیست؟

دستگاه کرگیری سنگ برای انجام کرگیری در سنگ های مختلف بکار میرود. دستگاه کرگیری سنگ از نظر میزان برد آن به سه دسته سبک (قابل حمل)، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شود.

دستگاه کرگیری سنگ سبک یا قابل حمل:

دستگاه کرگیری و حفاری قابل حمل ساج دریل

بعلت وزن کم براحتی توسط شخص حمل شده و بعلت قابلیت جابجایی جهت انجام عملیات کرگیری از سنگ در محل هایی که فاقد جاده یا راه ماشین رو بوده و یا دارای شیب تند باشند کاملا مناسب است. رکورد کرگیری در سنگی مانند مرمریت تا عمق 18 متر می باشد.

دستگاه کرگیری سنگ نیمه سنگین:

دستگاهی با برد بالای 20 متر که وجود جاده برای بهره گیری از آنها الزامی میباشد زیرا برای جابجایی آن از خودرو استفاده می شود. انجام عملیات کرگیری مستلزم نصب دکل و استفاده از سایر تجهیزات خواهد بود.

دستگاه کرگیری سنگ سنگین:

دستگاهی با برد بسیار بالا که برای نمونه برداری خیلی عمیق از سنگ استفاده شده و برای جابجایی آن از ماشین آلات مخصوص راهسازی استفاده میشود.

کاربرد دستگاه کرگیری سنگ

کاربردهای دستگاه کرگیری دستی

ابتدا دستگاه کرگیری سنگ در مورد اکتشافات کانی های عیار بالا مورد استفاده قرار می گرفت ولی اینک آخرین مدل آن جهت استفاده در موارد مختلف از جمله نقشه برداری، دستیابی به عمق 15 متری (و یا بیشتر) سطح زمین را برای زمین شناسان و تکنسین ها فراهم نموده است. سایر کاربردهای دستگاه کرگیری سنگ بصورت اختصار بشرح زیر می باشد:

تخریب بتن:

دستگاه کرگیری بتن سبک

فشار وارده توسط انبساط کتراک برای ایجاد حفره در سنگ یا بتن با ورنکردنی بوده و حتی در مورد بتون های مدفون داخل خاک و دارای میلگرد و نیزسنگ های بزرگ کارایی لازم را دارا می باشد.

حصارکشی بر روی سنگ:

در شرایطی که منطقه دارای خاک نامناسب و یا با کمبود آن مواجه است که باعث ایجاد مشکلاتی در عملیات حصارکشی شده باشد بوسیله این دستگاه با ایجاد حفره های مناسب میتوان میله های فولادی را در آنها جای داده و کار حصارکشی را به آسانی انجام داد.

نصب تجهیزات بر روی زمین:

انجام عملیات سوراخکاری عمیق، دقیق، و پیشرفته در زوایای مختلف بر روی تخته سنگ و بتن دارای میلگرد امکانپذیر می باشد.

نمونه برداری زمین شناسی:

دستگاه کرگیری معدن جهت اکتشافات معدنی

سر مته مخصوص و رابط آن کار نمونه برداری از خاک نرم را انجام می دهد. اوایل جهت استفاده در نمونه برداری از سیلوها، اکتشافات زیست محیطی و ... طراحی و ساخته شده بود.

انفجار:

دستگاه حفاری سبک

ابتدا معمولا برای دینامیت گذاری در اکتشافات مقیاس کوچک کانی های عیاربالا مورد استفاده قرار می گرفت اما هم اکنون با استفاده از این دریل های پرسرعت، رادها و سیستم آب و سایر متعلقات دستگاه کرگیری ایجاد حفره های عمیق انفجارهای معدنی در سطح بزرگتر فراهم شده است.

حفر چاه:

بنظر میرسد این دستگاه جهت احداث چاه آب تا عمق 17-18 متری با استفاده از یک پمپ آّب کوچک مناسب باشد، هر چند این قابلیت هنوز به طور کامل تست نشده است.

انتخاب دستگاه کرگیری سنگ مناسب:

هدف ما از ارائه این مطالب آشنایی با دستگاههای کرگیری سنگ و انتخاب مناسب با پروژه های مدنظرتان می باشد. دستگاههای کرگیری سنگ را میتوان به سه بخش موتور، گیربکس و متعلقات دستگاه کرگیری سنگ تقسیم بندی نمود.

موتور:

وظیفه تامین نیروی محرکه لازم جهت حرکت دورانی برای برش سنگ بر عهده موتور می باشد که از نوع موتور های بنزین سوز دوزمانه می باشد که عمده موتور موجود در بازار چینی یا ژاپنی می باشند. موتورهای چینی به نسبت موتورهای ژاپنی قیمت مناسبتری داشته و از دوام کمتری نیز برخوردارند ولی موتورهای ژاپنی در ازای قیمت بالاتر از دوام به مراتب بیشتری نیز برخوردار هستند. موتورهای دو زمانه به موتورهایی گفته میشود که در آنها بنزین با روغن به نسبت های مشخص مخلوط شده سوخت مورد نیاز دستگاه کرگیری سنگ را تامین می کند. اگر در دستگاه کرگیری سنگ مشاهده کردید که بنزین و روغن هر کدام بصورت مجزا در موتور آن استفاده می شود بدانید که موتور استفاده شده از نوع موتورهای چهار زمانه می باشد که به هیچ وجه مناسب دستگاه کرگیری سنگ نمی باشد.

گیربکس:

وظیفه انتقال نیروی محرکه خروجی از موتور و تنظیم دور متناسب با عملیات کرگیری سنگ بر عهده گیربکس می باشد که از ترکیب چندین چرخدنده مختلف، صفحه کلاچ، شفت، بلبرینگ، رولبرینگ و ... تشکیل شده است. گیربکس های موجود روی دستگاه کرگیری سنگ و معمولی بصورت کلاسیک و یا سیاره ای می باشند. در طراحی و ساخت گیربکس های سیاره ای از تکنولوژی به روز استفاده شده و به علت بکاربردن چرخ دنده های خیلی کوچک، به لحاظ اندازه کوچکتر و هم به لحاظ وزن سبکتر از گیربکس های قبلی می باشند و به این ترتیب هدف اصلی دستگاه کرگیری سنگ که قابل حمل بودن آن است را تامین می نماید.

متعلقات دستگاه کرگیری سنگ:

تجهیزات دستگاه کرگیری سبک ساج دریل

به قطعاتی که با کمک آنها میتوان با بهره گیری از نیروی محرکه موتور کار برش سنگ را انجام داده و نمونه را از داخل سنگ بیرون آورد که شامل قطعات مختلف از جمله سیستم تامین آب، آداپتور، راد، سرمته، کر شکن، کر گیر، کر درآور، سرمته مواد نرم می باشند. قطعات فوق از فلزات آهن و استیل زنگ نزن ساخته شده اند که مزایا و معایب هر کدام در زیر آورده شده است مزایا معایب آهن : قیمت پایین وزن زیاد، دوام کم، زنگ زدگی خورندگی بالا و نگهداری با مشقت دسترسی به عمق تا 10 متر

استیل ضد زنگ: سبک، بادوام، بدون زنگ زدگی قیمت بالا عدم نیاز به نگهداری خاص، دسترسی به عمق تا 18 متر در پایان اگر پروژه موقتی داشته و یا بودجه اندکی برای خرید در نظر معادن سنگ ساختمانی

گرفته اید دستگاه کرگیری سنگ قابل حمل با لوازم آهنی پیشنهاد می شود ولی در صورتی که پروژه های دائمی یا بلند مدت داشته و یا دسترسی به عمق بالای 10 متر در نظر دارید دستگاه کرگیری سنگ با لوازم استیل پیشنهاد می گردد.

انتخاب نوع سرمته کرگیری مناسب با توجه به جنس سنگ:

انتخاب یک الماس مناسب جهت کرگیری یکی از مهمترین جنبه های انجام برش یا کرگیری میباشد. به غیر از جنبه های اساسی مثل اندازه قطر و عمق و ... جنس الماس و نوع آن در کیفیت برش رابطه مستقیم دارد. هر چه ضخامت سگمنت سرمته بیشتر باشد احتمال گیر کردن کم شده ولی بعلت برش دادان قسمت بیشتری از سنگ سرعت پیشروی کاهش خواهد یافت.

سرمته های کرگیری

خنک نمودن سرمته و مهار گرد و غبار در حین کرگیری سنکگ:

در هنگام کرگیری سنگ گرد و غبار حاصل از برش سنگ بوجود می آید که حاوی مقدار زیادی کریستال سیلیسی میباشد این ذرات بسیار کوچک بوده و بصورت عادی با چشم قابل مشاهده نیست، که عوارض جسمی جدی مانند سرطان ریه یا سیلیکوزیس را در پی خواهد داشت. دستگاه کرگیری حین کار بر اثر اصطکاک موجود بین سرمته و سنگ گرمای قابل توجهی تولید می کند در صورت عدم مهار این گرما خورندگی سرمته بالا رفته و کاهش عمر آن را در پی داشته و به موتور محرک نیز فشار آمده و در نهایت باعث گیر کردن دستگاه کرگیری خواهد شد. جهت حل این دو مورد از آب استفاده میشود که ضمن خنک نگهداشتن سرمته از گرد و غبار تولید شده نیز جلوگیری می کند.